Bestyrelsens ansvar – afgørende for skolens stabilitet
Øverste ledelse
At være bestyrelsesmedlem i en fri skole er en stor og vigtig opgave. Bestyrelsen er ikke kun en strategisk sparringspartner – den er også skolens øverste ledelse og arbejdsgiver for skolelederen. Det betyder, at bestyrelsens beslutninger har direkte betydning for lederens trivsel, skolens udvikling og i sidste ende elevernes læringsmiljø.
Men mange bestyrelser træder ind i rollen uden den nødvendige erfaring eller indsigt i, hvad det indebærer at være arbejdsgiver for en skoleleder. Uklare forventninger og manglende forståelse for ansvarsfordelingen kan føre til usikkerhed, konflikt og i værste fald hyppige lederskift – noget, der koster skolen dyrt både menneskeligt og økonomisk.
Hvordan har jeres ledelse det - egentlig?
Jeg tilbyder en gratis og fortrolig temperaturmåling for hele ledelsen
Som bestyrelse har I mulighed for at tilbyde jeres ledelse en samtalebaseret
temperaturmåling af det psykiske arbejdsmiljø – med fokus på både belastninger
og beskyttende faktorer.
Samtalerne foregår online, én-til-én med mig, varer 45-60 minutter og er
fortrolige.
Tilbuddet gælder hele ledelsen
Samtalen er lederens eget rum – det er op til den enkelte leder, om og
hvordan resultatet skal bruges
Formålet er refleksion og trivsel – ikke kontrol.
Læs mere om tilbuddet herTag temperaturen på jeres bestyrelse
Jeg hjælper jer med at styrke jeres bestyrelsesarbejde gennem en struktureret bestyrelsestjekliste, hvor vi arbejder med:
Ansvarsfordeling – hvem gør hvad, og hvor går grænserne?
Samarbejdskultur – hvordan træffer vi beslutninger, og hvordan håndterer vi uenigheder?
Årshjul og struktur – har vi styr på de faste opgaver og det lange sigt?
Værdiskabende bestyrelse vs. kontrolfunktion – hvordan sikrer vi, at bestyrelsen arbejder strategisk frem for at detailstyre?
To typer forløb – før eller efter krisen
Jeg tilbyder både:
Proaktive forløb, hvor vi skaber et stærkt samarbejde før problemerne opstår.
Kriseforløb, hvis tilliden allerede er brudt, og samarbejdet skal genetableres.
Et forløb planlægges ideelt set med 3-4 sessioner over 6 til 24 måneder, så vi sikrer en varig løsning – ikke bare et quick fix.
En velfungerende bestyrelse giver skolens leder den nødvendige opbakning og skaber retning for skolens udvikling. Lad os sikre, at jeres bestyrelse bliver en styrke for skolen – ikke en bremse.