Din udviklingsspartner og ven i nøden
Ledelse skal være bæredygtig – for både skolen og ledelsen
At være skoleleder er en af de mest meningsfulde opgaver, man kan have. At skabe gode rammer for elever, medarbejdere og skolefællesskabet er både givende og udviklende. Men ledelse har også en bagside – den kan være krævende, udfordrende og til tider ensom. Det er et job med store forventninger og et bredt ansvar, og det kan tage sin pris, hvis ikke der er den rette støtte og sparring undervejs.
For mange skoleledere sidder for kort tid i jobbet. Det skaber uro, usikkerhed og koster dyrt – både menneskeligt og økonomisk. De største udfordringer er ofte:
Ensomhed i jobbet – ingen at sparre med om de svære beslutninger.
Manglende ekstern sparring – behovet for en, der kan se tingene udefra.
Samarbejdsproblemer med bestyrelsen – uklare roller og forventninger.
Jeg tilbyder ledelsessparring og rådgivning, der styrker både den enkelte leder og organisationen. Mit fokus er på at skabe løsninger, der er realistiske og giver mening i praksis – så forandringerne faktisk bliver en del af hverdagen.
Sparring – Coaching, mentoring og konkrete løsninger
Som din udviklingspartner tilbyder jeg både coaching og mentoring, afhængigt af dine behov. Nogle gange har du brug for en fortrolig samtalepartner, der hjælper dig med at reflektere og finde dine egne svar. Andre gange har du brug for konkret rådgivning baseret på erfaring og viden – og her bringer jeg mine mange års ledelseserfaring og indgående kendskab til frie skoler i spil.
Sammen finder vi løsninger, der ikke bare giver mening på papiret, men som kan omsættes til handling i din hverdag. Vi arbejder med det, der fylder hos dig – uanset om det handler om strategi, samarbejde med bestyrelsen, personaleledelse eller din egen trivsel i jobbet.
Sparringen kan foregå på den måde, der passer dig bedst – online, fysisk hos dig eller mig, via telefon eller som en hurtig SMS, når du har brug for et kvalificeret perspektiv i en konkret situation.
Fleksibilitet, der passer til din hverdag
Livet som leder er uforudsigeligt, og derfor tilbyder jeg maksimal fleksibilitet. Har du brug for at rykke din tid? Det kan du gøre helt op til en time før samtalen – ja, du læste rigtigt! Du skal ikke bekymre dig om stramme afbudsregler, men blot finde det tidspunkt, der giver bedst mening for dig.
Testimonial
“At jeg brugte René som mentor var en uvurderlig mulighed for sparring, coaching og god rådgivning, da jeg akut blev kastet ud i en udfordrende opgave som leder på en mindre arbejdsplads (Skole)
Hans udstråling af ro og interesseret lytning samt gode analyser fik løftet de daglige, opslidende bryderier op i et højere perspektiv.
Jeg brugte René i et lille års tid og tog altid fra vores møder med nye gode vinkler på de problematikker, jeg havde haft med. Ofte også med et par gode redskaber. Og fremfor alt en forøget tro på mig selv og energi til at komme videre med den kurs, jeg gerne ville følge.
At René også har den bedste humor og forstår at dosere den, var en kærkommen tillægsgevinst. ”
Forløb til udvikling af lederteams
Et stærkt lederteam skaber mere, end summen af dets enkeltdele – når samarbejdet fungerer, opstår der synergi, hvor 1+1 bliver til 3. Men hvis lederteamet blot består af enkeltpersoner, der arbejder sideløbende med hver deres opgave, går værdifuldt potentiale tabt.
Jeg hjælper jer med at skabe et velfungerende og bæredygtigt samarbejde, hvor rollerne er klare, kommunikationen er tydelig, og beslutninger bliver ført ud i livet. Vi arbejder systematisk med kompetencehjulet for skoleledere, så vi får et fælles sprog for ledelsens styrker, udviklingsområder og samarbejdsdynamikker. På den måde sikrer vi, at alle i teamet bringer deres kompetencer bedst i spil, og at vi skaber en stærk, sammentømret ledelse.
Forløbet tilpasses jeres behov – vi kan arbejde med alt fra strategi og arbejdsfordeling til håndtering af uenigheder og bedre mødekultur. Et bæredygtigt forløb løber typisk over mindst et halvt år, så vi sikrer, at de gode intentioner bliver til vedvarende forandringer. Men vi starter, hvor I er, og skræddersyr et forløb, der passer præcis til jeres team.
Og ja, fleksibiliteten gælder også her – møder kan foregå online, fysisk hos jer eller i mit regi, så det passer bedst ind i jeres hverdag.
Ny i den frie skoleverden
Ledererfaring eller ej – at lede en fri skole kræver mere
At lede en fri skole er noget helt særligt. Ud over det pædagogiske og administrative ansvar skal du navigere i en unik værdibåren skolekultur og med en bestyrelse med et meget større ansvar end i Folkeskolen – og har skolen også en daginstitution, bliver opgaven endnu mere kompleks.
Mine forløb hjælper dig sikkert ind i rollen – enten som supplement til skoleforeningernes kurser eller som en mere fleksibel erstatning, hvis tiden er knap.
Jeg tilbyder fleksibel sparring, der passer ind i din hverdag. Med et klippekort får du hurtig adgang til rådgivning via telefon, SMS eller møder, når du har brug for det.
Ledererfaring – men ikke fra de frie skoler
Kommer du fra folkeskolen, har du solid ledelseserfaring – men fri skoleledelse er en anden disciplin. En fri skole er ikke kun en skole, det er også en forretning, der kan gå konkurs, hvis økonomien ikke er styret skarpt. Forældrestyret bestyrelse, finansiering og pædagogisk frihed kræver en ny forståelse.
Jeg hjælper dig hurtigt ind i de områder, der adskiller sig, så du undgår faldgruberne og kan tage styringen fra dag ét.
Forløbet er fleksibelt, og med et klippekort har du altid en sparringspartner, når der opstår spørgsmål.
Helt ny leder – kom godt fra start
At træde ind i lederrollen kan føles overvældende. Pludselig står du med ansvar for strategi, økonomi, bestyrelsessamarbejde og personaleledelse.
Jeg guider dig systematisk gennem alle de områder, du forventes at have styr på. Du får overblik, værktøjer og konkret sparring – uden at drukne i teori.
Du står ikke alene – mit klippekort sikrer, at du hurtigt kan få støtte, når en ny udfordring opstår.
Netværk
Stå ikke alene – dit netværk er din livline
At være skoleleder kan føles som at stå alene med de største beslutninger – men sådan behøver det ikke at være. Når hverdagen kører stærkt, og du står midt i en vanskelig sag, er det afgørende at have nogen at sparre med, der forstår præcis, hvad du står i.
Jeg faciliterer strukturerede og modstandsdygtige netværk, hvor skoleledere kan dele erfaringer, få konkrete værktøjer og støtte hinanden – ikke kun i de små daglige valg, men også når kriser og ledelsesmæssige udfordringer rammer. Min systematiske tilgang sikrer, at netværkene ikke bryder sammen ved lederskift, langtidssygemeldinger eller organisatoriske forandringer – de er skabt til at holde, så du altid har et stærkt fællesskab at trække på.
Og du står ikke alene. Jeg slipper dig ikke, før vi har fundet en løsning, der virker i praksis.